Customer case

BNP Paribas – “customer proximity” centraal bij digitale bank van de toekomst

"De bank voor een wereld in verandering." Het is zeker geen loze slogan, maar een bikkelharde belofte bij BNP Paribas Fortis. De bank gelooft sterk in technologische innovatie en ruilde haar BYOD strategie in voor een gestandaardiseerde en beter beveiligde CYOD totaaloplossing met totaalservice door Econocom.

Waarom en hoe BNP Paribas Fortis overstapte van BYOD naar CYOD

Van BlackBerry naar iOS en van BYOD naar CYOD

Werknemerstevredenheid staat hoog op het prioriteitenlijstje bij BNP Paribas Fortis. Mede daarom was de bank een van de eerste bedrijven in België waar werknemers inspraak kregen over de devices die ze tijdens het werk gebruiken. Tot voor kort gebeurde dat via het Bring Your Own Device (BYOD) principe. Medewerkers konden zo hun eigen en vertrouwde toestellen gebruiken op het werk en gemakkelijk mobiel werken. Dat laatste past ook helemaal in de New Way Of Working (NWOW) aanpak die werknemers tegenwoordig vanzelfsprekend vinden.

De verscheidenheid aan toestellen en besturingssystemen bracht echter tal van operationele uitdagingen met zich mee. Veiligheidsrisico’s en extra workload voor de interne ICT-afdeling onder andere. In 2016 liep ook het support contract voor de vloot BlackBerry toestellen af. De keuze om alles te standaardiseren in een stabiel iOS-platform en het Bring Your Own Device (BYOD) programma in te ruilen voor een gecentraliseerde Choose Your Own Device (CYOD) aanpak, was dan ook snel gemaakt.

De zoektocht naar de juiste partner

BNP Paribas Fortis zocht een business partner die niet alleen de devices zou leveren, maar naar een partij die de volledige digital procurement en business process outsourcing zou behartigen.

  • web based procurement platform met online betalingsfunctionaliteiten met huuroplossingen en buy-back mogelijkheid voor werknemers die het bedrijf verlaten
  • volledige asset lifecycle management inclusief: opvolgen van bestellingen, facturatie, tijdelijke swap & repair en helpdesk support voor eindgebruikers
  • governance en dit zowel op operationeel, tactisch als strategisch niveau

Een uitdaging die naadloos bij de flexibele Econocom service en onze ervaring aansluit. Gecentraliseerd workflow en data beheer is namelijk net onze specialiteit.

Ook de klant profiteert mee van een digitale en mobiele bank 

BNP Paribas Fortis wil niet alleen de werknemerstevredenheid hoog houden. De customer journey blijven optimaliseren, de processen end-to-end stroomlijnen en digitale klantgerichte diensten ontwikkelen passen ook in de visie van de “bank van de toekomst”.

 
Klanten komen steeds minder naar het bankkantoor. Ze verwachten een digitale en mobiele bank. Met een iPhone op zak zijn onze medewerkers nog beter bereikbaar. iPads maken klantenbezoeken een pak eenvoudiger. Simulaties maken en met digitale documenten werken kan voortaan overal.
Philippe Gruden
large projects manager Distribution Channel & Customer Experience
 
We willen iedereen mobiel maken. Onze medewerkers kunnen zich gewoon niet inbeelden dat ze op het werk niet over een smartphone of tablet zouden beschikken. BYOD kan in de toekomst een deel van de oplossing zijn, maar voorlopig krijgt ongeveer de helft van de medewerkers een toestel van de bank in het huidige CYOD plan.
Kaat Bulté
program manager voor het nieuwe werken bij BNP Paribas Fortis

Wat we voor BNP Paribas Fortis betekenen

  • Sourcing & Digital procurement
    We leverden 9.000 toestellen (iPhone & iPad) en beheren ongeveer 11.000 SIM-kaarten. Na 2 jaar wordt de volledige device fleet vervangen. Via een op maat ontworpen e-commerce portaal kunnen 1.435 BNP Paribas Fortis managers zelf smartphones, tablets en accessoires bestellen en hun persoonlijke CYOD account beheren.
  • Managed services voor operationeel beheer
    Econocom verzorgt het volledige Asset Lifecycle Management van de toestellen. Van levering, installatie, configuratie tot en met de retour of buy-back afhandeling. Geleverde toestellen worden geregistreerd op een centraal MDM-platform met remote activatie van de SIM-kaart. Er is ook een dedicated helpdesk voor de support vragen van eindgebruikers.
  • Digital Security
    Alle toestellen worden voorzien van een code en vingerafdruk beveiliging en bepaalde cloud functies worden geblokkeerd. Applicaties zijn alleen toegankelijk via de enterprise appstore, een containeroplossing waarbij de bank zelf de beveiliging in handen heeft. Alle data uitwisseling verloopt bovendien via een streng beveiligde tunnel.

Wat het heeft opgeleverd?

  • Klanten en bankpersoneel staan dichter bij elkaar. Een goede zaak voor de productiviteit en de klanttevredenheid.
  • De digitale competenties van het personeel en de werknemerstevredenheid zijn vergroot.
  • BNP heeft 1 enkele SPOC partner voor de complete, gecentraliseerde en permanente outsourcing van het operationele beheer voor de volledige digitale, mobiele vloot.

Ook klaar voor de New Way Of Working?

Digitaal en mobiel werken biedt heel wat voordelen. Zullen we even afspreken om te overlopen welke we in uw onderneming kunnen realiseren?

CONTACTEER ONS

+3227908111