BNP Paribas – “customer proximity” centraal bij digitale bank van de toekomst

De bank voor een wereld in verandering.” Het is zeker geen loze slogan, maar een bikkelharde belofte bij BNP Paribas Fortis. De bank gelooft sterk in technologische innovatie en ruilde haar BYOD strategie in voor een gestandaardiseerde en beter beveiligde Employee Choice totaaloplossing met totaalservice door Econocom.

Waarom en hoe BNP Paribas Fortis overstapte van BYOD naar Employee Choice

BNP Paribas – “customer proximity” centraal bij digitale bank van de toekomst

Van BlackBerry naar iOS en van BYOD naar Employee Choice

Werknemerstevredenheid staat hoog op het prioriteitenlijstje bij BNP Paribas Fortis. Mede daarom was de bank een van de eerste bedrijven in België waar werknemers inspraak kregen over de devices die ze tijdens het werk gebruiken. Tot voor kort gebeurde dat via het Bring Your Own Device (BYOD) principe. Medewerkers konden zo hun eigen en vertrouwde toestellen gebruiken op het werk en gemakkelijk mobiel werken. Dat laatste past ook helemaal in de New Way Of Working (NWOW) aanpak die werknemers tegenwoordig vanzelfsprekend vinden.

De verscheidenheid aan toestellen en besturingssystemen bracht echter tal van operationele uitdagingen met zich mee. Veiligheidsrisico’s en extra workload voor de interne ICT-afdeling onder andere. In 2016 liep ook het support contract voor de vloot BlackBerry toestellen af. De keuze om alles te standaardiseren in een stabiel iOS-platform en het Bring Your Own Device (BYOD) programma in te ruilen voor een gecentraliseerde Employee Choice (Employee Choice) aanpak, was dan ook snel gemaakt.

De zoektocht naar de juiste partner

BNP Paribas Fortis zocht een business partner die niet alleen de devices zou leveren, maar naar een partij die de volledige digital procurement en business process outsourcing zou behartigen.

  • web based procurement platform met online betalingsfunctionaliteiten met huuroplossingen en buy-back mogelijkheid voor werknemers die het bedrijf verlaten
  • volledige asset lifecycle management inclusief: opvolgen van bestellingen, facturatie, tijdelijke swap & repair en helpdesk support voor eindgebruikers
  • governance en dit zowel op operationeel, tactisch als strategisch niveau

Een uitdaging die naadloos bij de flexibele Econocom service en onze ervaring aansluit. Gecentraliseerd workflow en data beheer is namelijk net onze specialiteit.

Ook de klant profiteert mee van een digitale en mobiele bank

BNP Paribas Fortis wil niet alleen de werknemerstevredenheid hoog houden. De customer journey blijven optimaliseren, de processen end-to-end stroomlijnen en digitale klantgerichte diensten ontwikkelen passen ook in de visie van de “bank van de toekomst”.

Sourcing & Digital procurement

We leverden 9.000 toestellen (iPhone & iPad) en beheren ongeveer 11.000 SIM-kaarten. Na 2 jaar wordt de volledige device fleet vervangen. Via een op maat ontworpen e-commerce portaal kunnen 1.435 BNP Paribas Fortis managers zelf smartphones, tablets en accessoires bestellen en hun persoonlijke Employee Choice account beheren.

Managed services voor operationeel beheer

Econocom verzorgt het volledige Asset Lifecycle Management van de toestellen. Van levering, installatie, configuratie tot en met de retour of buy-back afhandeling. Geleverde toestellen worden geregistreerd op een centraal MDM-platform met remote activatie van de SIM-kaart. Er is ook een dedicated helpdesk voor de support vragen van eindgebruikers.

Digital Security

Alle toestellen worden voorzien van een code en vingerafdruk beveiliging en bepaalde cloud functies worden geblokkeerd. Applicaties zijn alleen toegankelijk via de enterprise appstore, een containeroplossing waarbij de bank zelf de beveiliging in handen heeft. Alle data uitwisseling verloopt bovendien via een streng beveiligde tunnel.

BNP Paribas – “customer proximity” centraal bij digitale bank van de toekomst

Wat het heeft opgeleverd?

  • Klanten en bankpersoneel staan dichter bij elkaar. Een goede zaak voor de productiviteit en de klanttevredenheid.
  • De digitale competenties van het personeel en de werknemerstevredenheid zijn vergroot.
  • BNP heeft 1 enkele SPOC partner voor de complete, gecentraliseerde en permanente outsourcing van het operationele beheer voor de volledige digitale, mobiele vloot.